How to improve my conversation skills. Part two.
Effective Listening (Active Listening)
This is a topic that I am quite passionate about, so it is very difficult for me to stop investigating and actually write on the subject. I’ve discovered these two web-sites, which are not related to language learning: https://www.skillsyouneed.com/ ; http://changingminds.org/
I will use the main concepts and expand on them for English as a second language learners. Feel free to investigate further, comment and ask.
First of all, we must consider how to listen effectively.
Why?
“If we were supposed to talk more than we listen, we would have two tongues and one ear.” Mark Twain.
Don’t feel obliged to talk, as a matter of fact, don’t talk: listen. Many non-native speakers feel the necessity to show the world that they know, they can speak, and want to speak more in English than they do in Spanish. When you see that the timing is right, correspond by clarifying that you have understood the information.
No distractions. Force yourself to stop thinking of other matters. It is even more difficult for people managing two languages at the same time, if your mind wanders off in your native tongue, it may be complicated to understand even the basics. Beware of your personal habits (looking at the telephone or elsewhere, doodling, scratching, ruffling your papers, etc.). Anything that is not your conversation is an interruption and your behavior is communicating that you are not interested.
Make the other person feel comfortable. If you show interest, they will be more likely to adapt to your needs. Sometimes if you don’t understand, it is easy to reflect a look on your face of a negative emotion. The other person may interpret it as a very negative emotion.
The best option, try to maintain eye contact with a positive expression.
If you have a positive expression, you will unwillingly solicit a similar response. However, be on the lookout to read the other person’s body language, so that you may adapt accordingly.
In Spanish
Es un tema que me apasiona y, a la vez, me es bastante complicado dejar de investigarlo como para empezar a escribir sobre ello. He descubierto tres páginas web cuáles que, aparentemente, no tienen mucho que ver con el aprendizaje de un idioma. https://www.skillsyouneed.com/ ; http://changingminds.org/ Sin embargo, utilizaré la información que estas webs ofrecen y la adaptaré a mi experiencia como profesora de inglés con alumnos que quieren tanto aprender cómo mejorar sus habilidades en conversación.
Estaría encantada de recibir comentarios tanto del artículo como observaciones de cualquier parte de estas tres páginas (que me parecen ideales).
Para empezar debemos tener en cuenta cómo podemos escuchar de una forma más efectiva.
¿Por qué?
No te sientes obligado hablar, de hecho, no hables: escucha. Muchas personas que han aprendido o están aprendiendo a utilizar el inglés como como segunda lengua sienten la necesidad de mostrar al mundo lo que saben, de que pueden hablar y desean hacerlo con mayor frecuencia de lo que lo harían en su idioma materno. Cuando veas que el momento es oportuno, debes corresponder a tu interlocutor haciéndole entender que has comprendido la información.
Sin distracciones. Hay que hacer el esfuerzo por dejar de pensar en otros asuntos. Si dejas que tu mente divague lo hará en tu lengua materna por lo que será más complicado comprender el mensaje y seguir la conversación en otro idioma. Cuidado con las costumbres personales (mirar al teléfono o a cualquier otra parte, hacer garabatos, rascarse, etc.), cualquier cosa ajena a tu conversación es una interrupción y con tu comportamiento estarás comunicando que no estás interesado.
Haz que la otra persona se siente más cómoda. Si muestras interés, tu interlocutor adaptará a tu nivel de comprensión y podrá satisfacer mejor tus necesidades. A veces, no es fácil entender o seguir una conversación por lo que debes tener especial cuidado con tus expresiones y no adoptar un semblante negativo como en esta foto ya que la otra persona lo podría interpretar negativamente.
La mejor opción es intentar mantener el contacto visual con una expresión positiva.
Si tienes una expresión positiva, estarás solicitando una respuesta o actitud similar sin darte cuenta siquiera. Por esa regla de tres, hay que estar alerta al lenguaje corporal de la otra persona para adecuarte.